fakherasansor@gmail.com

Kangan / Asaluyeh

موتور آسانسور

موتور آسانسور یکی از قطعات مهم در آسانسور به شمار می‌رود که در زمان خرید آن باید دقت زیادی شود. موتور آسانسور مسئول به حرکت درآوردن کابین آسانسور را بر عهده دارد و به عنوان قلب آسانسور تلقی می‌شود. نبود این قطع و یا خرابی آن کار آسانسور را به کلی مختل می‌کند.

 

انواع موتور آسانسور

موتورهای آسانسور انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی‌های مخصوص به خود می‌باشند. موتورهای آسانسور به 3 دسته موتورهای گیربکس دار، بدون گیربکس، و هیدرولیکی تقسیم بندی می‌شود. 

موتورهای گیربکس دار

موتورهای گیربکس دار یکی از انواع موتورهایی است که در آسانسورهای امروزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مدل از آسانسورها با استفاده گیربکسی که در آن پیاده سازی شده است، کابین آسانسور را به حرکت در می‌آورد. به عبارتی برای انتقال قدرت از موتور به شافت آسانسور از گیربکس استفاده شده است. در ادامه به مزایا و معایب این موتورها خواهیم پرداخت:

مزایا

توضیحات

قدرت بالا

موتورهای گیربکسی قدرت بالایی در جابه‌جایی کابین آسانسور دارند و قادر هستند تا بارهای سنگینی را به سایر طبقات جابه‌جا کنند.

تنظیم سرعت

سرعت آسانسور در موتورهای گیربکسی به دلیل داشتن گیربکس قابل تنظیم است. این ویژگی به مدیران ساختمان این قابلیت را می‌دهد تا سرعت آسانسور را به صورت دستی و متناسب با ساختمان تنظیم کنند.

عمر طولانی

موتورهای گیربکسی عمر بالایی دارند؛ چرا که گیربکس به عنوان یک واسطه میان موتور و شافت آسانسور، در کاهش نیروی مستقیم بر روی موتور و افزایش عمر موتور تأثیرگذار است.

 

معایب

توضیحات

صدا

از بزرگ‌ترین مشکلات موتورهای گیربکس دار، صدای زیادی است که در هنگام کار کردن تولید می‌کنند. صدای بلند این موتورها گاهاً باعث سلب آسایش ساکنان ساختمان می‌شود.

نیاز به بازرسی دوره‌ای

موتورهای گیربکس دار را باید به صورت دوره بررسی کرد و روغن موتور آسانسور را در هر مرحله چک کرد. سیستم ترمز و گیربکس از مهم‌ترین بخش‌هایی که در زمان بررسی باید تعمیر و بازرسی شوند.

هزینه

موتورهای گیربکسی معمولاً هزینه بیشتری نسبت به برخی از موتورهای آسانسور دارند. هزینه بالا به دلیل استفاده از گیربکس و قطعات مرتبط با آن است.

 

موتورهای گیرلس

نسل بهتر و بهینه‌تر موتورهای گیربکسی، موتورهای بدون گیربکس می‌باشد. انتقال قدرت در این موتورها بدون استفاده از گیربکس صورت می‌گیرد. این موتورها به وسیله اصطکاکی که بین قرقره (روتر) و یک رینگ (استاتور) ایجاد می‌شود، شروع به حرکت می‌کند. در ادامه شما را با مزایا و معایب موتورهای گیرلس بیشتر آشنا خواهیم کرد:

مزایا

توضیحات

بدون صدا

از ویژگی‌های مهم موتورهای گیرلس صامت بودن آن‌ها است که عموماً بدون کمتری صدایی کار می‌کنند. آسانسورها در مکان‌هایی نصب می‌شوند که صدا اهمیت زیادی دارد.   

عملکرد بهتر

موتورهای گیرلس عملکرد بهتری نسبت به موتورهای گیربکسی دارند و در زمان حرکت باعث ایجاد لرزش کابین آسانسور نمی‌شوند. از این رو مسافران در زمان حرکت دچار ترش و وحشت نمی‌شوند.

نگهداری و تعمیرات

بازدید و بررسی دوره‌ای موتورهای گیرلسی خیلی کمتر از موتورهای گیربکسی است؛ چرا که تعمیرات مربوط به دنده‌ها کاهش می‌یابد. 

 

معایب

توضیحات

قیمت بالا

موتورهای گیرلس به دلیل پیچیدگی ساختاری که دارند، هزینه بیشتری نسبت به موتورهای گیرلس دارند.

نیاز به تعمیر تخصصی

از آنجایی که درون این موتورها از گیربکس استفاده نشده است، پیچیدگی درونی موتور بیشتر شده است و تنها افرای که با این نمونه از موتورها آشنایی دارند، قادر به تعمیر آن هستند.

 

موتورهای هیدرولیکی

موتورهای هیدرولیکی از دیگر موتورهایی است که در آسانسورهای امروزی نیست استفاده می‌شود. انتقال قدرت در این موتورها از طریق یک پمپ هیدرولیک انجام می‌شود. پمپ هیدرولیک روغن هیدرولیک را به پمپاژ می‌کند تا موتور آسانسور شروع به حرکت کند. این روغن نیروی فشاری در سیستم هیدرولیکی موتور ایجاد می‌کند و باعث شروع حرکت سیلندرهای هیدرولیک آسانسور می‌شود. در ادامه شما را با برخی از مزایا و معایب موتورهای هیدرولیکی آشنا خواهیم کرد:

مزایا

توضیحات

صامت

موتورهای هیدرولیکی بدون ایجاد هیچ‌گونه صدای کار می‌کنند و برای ساختمان‌های مسکونی و بیمارستان بسیار مناسب می‌باشند. 

کنترل دقیق

سرعت آسانسور را می‌توان از طریق مدیریت کردن فشار پمپ هیدرولیک آسانسور کنترل کرد. این ویژگی به مدیران ساختمان یا آسانسور این قابلیت را می‌دهد تا سرعت آسانسور را به صورت دستی تنظیم کنند.

ایمنی بالا

ایمنی موتورهای هیدرولیکی به دلیل طراحی ساده‌تر و عدم استفاده از سیستم دنده باز کننده در مقابل خطرات و حوادث آسانسور ایمنی آسانسور را تأمین می‌کند.

هزینه نگهداری پایین

قطعات به کار رفته در این موتورها کیفیت بالایی دارند و کمتر دچار خرابی و فرسودگی می‌شوند.

 

معایب 

توضیحات

محدودیت در ارتفاع

توانایی حمل کابین آسانسور را تا ارتفاع مشخصی دارند و برای ساختمان‌های بلند و برج‌ها استفاده نمی‌شوند.

حجم و فضای زیاد

سیستم پمپ و سیلندرهای هیدرولیکی همگی باید درون ساختمان نصب شوند که این به خوبی خود نیاز به فضای زیادی در ساختمان است.

 

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top